Wednesday, June 11, 2008

Taman Halal - Halal Parks FAQ (1)

1. Berapakah jumlah Taman Halal yang ada di Malaysia dan berapakah yang sudah beroperasi ?

Pada ketika ini sudah terdapat lebih 14 Taman Halal di seluruh negara dan jumlah ini di jangkakan akan bertambah dalam masa yang terdekat. Taman-taman Halal sedia ada berapa dalam beberapa peringkat iaitu (1) perancangan, (2) pembangunan infrastuktur, dan (3) sudah beroperasi.

Taman-taman Halal yang ada ketika ini di bangunkan oleh (1) Kerajaan Pusat dengan peruntukan melalui SEDC atau Agensi Pembangunan Wilayah, (2) Inisiatif Kerajaan Negeri dan (3) pihak swasta.

Taman Halal dalam perancangan - (1) Sabah, (2) Perak, (3) Johor

Taman Halal sedang dalam pembangunan infrastuktur - (1) Padang Besar, Perlis, (2) Sungai Petani, Kedah, (3) Pasir Mas, Kelantan, (4) Chendering, Terengganu, (5) Gambang, Pahang, (6) Labuan, Wilayah Persekutuan, (7) Tanjung Manis, Sarawak

Taman Halal yang sudah beroperasi - (1) Pulau Indah Halal Hub, Selangor, (2) PKFZ Halal Flagship, Pulau Indah, Selangor, (3) Serkam Halal Park, Melaka, (4) Pedas Halal Park, Negeri Sembilan, (5) PERDA, Pulau Pinang

Taman Halal Swasta - (1) MIHAP Sdn. Bhd., (2) Prima-Agric Halal Park, Gambang

Jumlah ini di jangka akan bertambah satelah di buat definasi tentang nama-nama Taman Halal mengikut spesifikasi tertentu untuk memudahkan kaedah membina rantaian antara Taman-taman Halal ini.

2. Apakah definasi sebenarnya Taman Halal atau Hub Halal ? (What is the true defination of the various Halal Hub, Halal Park, Halal Distributive Park and Halal Food Park?)

Memang terdapat banyak definasi tentang nama-nama Taman Halal, Halal Park dan Halal Food Park yang mengelirukan bakal pengguna atau pelabur. Di bawah ini di nyatakan sebahagian daripada definasi yang terdapat dalam buku panduan "Halal Parks Development Guidelines" yang bakal di keluarkan dalam masa terdekat ini.

The Halal Parks or Estate is a community of manufacturing and service businesses located on a common property. Tenant in the parks seek enhanced environmental, economic, and social performance through collaboration in managing Halal products and resources issues. By working together, the Halal business seeks a collective benefit available in the Halal Parks premise.


The goal of the Halal Parks is to improve the economic performance of the participating companies while minimizing their environmental impacts. Components of this approach include green design of park infrastructure, cleaner production, pollution prevention, availability and accessibility of raw materials and ingredients, energy efficiency, intercompany linkages, consolidated services from public agencies and linkages for marketing outlets.

In defining the various Halal Parks, 6 main definitions are namely, Halal Hub, Halal Park, Halal Distributive Park, Halal Logistics Park, Halal Food Park and Halal Exclusive Zone (HEZ).

The basis criterion is the acreages of the parks to justify the presence of various government agencies involved in the Halal certification and traceability process and its main functions to justify the presence of various agencies and bodies operation in the Halal Park area.

a. Halal Hub (> 1,000 acre)

· Halal Hub should cover an area of more than 1,000 acres as most international and multinational companies would require huge production area and warehousing for products storage.

· Development of an international trading house for both physical and e-trading.

· Development of an International Halal reference center to be utilized by producers, importers, exporters, industry players, traders, academician, scientist, etc.

· Trading of Halal products, Halal service center, logistics and preference data base for Halal products, ingredient & raw materials.

· Facilities and Basic Infrastructure in the Hub MUST follow International Standard

· Presence of laboratory for R&D and analytical procedure of Halal products

· Providence of Free Trade Zone(FTZ), Disease Free Area and Halal Exclusive Zone(HEZ) to facilitate trade and investment.

· Hub must have a dedicate Management Hub Team which will cater for the companies in the Hub – management include Halal certification, local licensing, incentives availability, waste water management, logistics & transportation, basic utilities and amenities in the Hub.

· Access to port, airport and land transports


b. Halal Park / Halal Distributive Park / Halal Logistics Park (> 100 acre)

· Halal Parks/Halal Distributive Parks/Halal Logistics Parks should cover an area of more than 100 acres to justify the presence of various agencies in the area.

· Dedicated and specific area for production of Halal products which include food & beverages, cosmetics, pharmaceutical, herbs, etc.

· Having dedicated area for production, processing, packaging, storage and logistics of Halal products.

· Can be localized or national status.

· Preference to have an anchor tenant with specific Halal products and develop other linkages to assist in the production of the products.

· Must have its’ own management team park or can be manage by the anchor tenant.

· Accessibility to port, airport and land transportation.

· Dedicated cluster of products and services could function in the parks.

· These areas can be upgrade to become dedicated Halal Exclusive Zone (HEZ) with HALMAS Flagship to utilize various incentives available


c. Halal Food Parks (> 10 acre)

· Halal food parks should be more than 10 acres

· Area dedicated for production of various Halal food or Halal products

· Having facilities for processing, packaging, storage and logistics

· Area for production specific

· Local status – dedicated for local products, convenient products, etc.

· Non specific management team to supervise park

· Upgrading of the Food Parks possible by increasing acreage and activities in the park to facilitate growth in the area


d. Halal Exclusive Zone (HEZ)

· Halal Exclusive Zone (HEZ) is a dedicated area or zone for production of Halal food and services.

· HEZ will have the HDC Flagship Status or HALMAS and will be able to utilize various incentives offered to companies operating in the area.

· HEZ can be operating together with Free Trade Zone to further attract investment into the park.

· HEZ would be more Products Cluster or Service Cluster specific rather than acreage of the zone.

· Further development of HEZ to Halal Exclusive Zone Authority (HEZA) to manage the area and provide better services to tenant operating in the zone.


The acreage of the Halal Parks is guidelines to determine the presence of various government agencies and the number of key tenant operating the parks. There are also indicative for the potential linkages between the various Halal Parks to form the Halal Superhighway for Halal products. The Halal Food Parks could be increase and upgraded thus developing them into future parks and linkages.

3. Mengapa perlu bagitu banyak Taman Halal sedangkan kegunaannya tidak seberapa ?

Dalam usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai Hub Halal Global, kita perlu mempunyai keupayaan untuk mengeluar berbagai jenis produk dan barangan halal. Ini boleh di lakukan dengan menambah bilangan pengeluar-pengeluar produk Halal daripada kalangan SME yang banyak terdapat di negeri-negeri.

Sebagai langkah pertama kearah matlamat ini, Kerajaan Pusat melalui Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi telah pun memperuntukan RM 150 juta bagi membina 5 buah Taman Halal (Halal Park) di Padang Besar Perlis, Sungai Petani Kedah, Pasir Mas Kelantan, Chendering Terengganu dan Gambang Pahang. Peruntukan ini adalah untuk membina infrastruktur asas bagi Taman Halal dan juga melibatkan pembinaan kilang-kilang operasi bertujuan untuk membantu SME meningkatkan pasaran produk Halal serta menepati piawaian antarabangsa bagi pengeluaran bahan makanan. Ini merupakan usaha berterusan Kerajaan untuk membantu SME ke persada global.

Kementerian Wilayah Persekutuan juga menyediakan peruntukan bagi membina Labuan Halal Distributive Park di Labuan yang akan memberi penekanan kepada Industri Marine.

Ada negeri-negeri yang sudah mengorak langkah awal dalam pembinaan Taman Halal. Selangor telah mempunyai Pulau Indah Halal park, Melaka di Serkam Halal Park dan Negeri Sembilan di Pedas Halal Park. Ketiga-tiga Taman Halal ini sudah sedia untuk beroperasi.

Pada ketika ini kebanyakkan daripada Taman Halal yang sedang dalam pembinaan ini sudah pun mengenalpasti usahawan-usahawan yang berpotensi untuk beroperasi di dalamnya.

Strategi pembangunan Taman Halal adalah untuk mengujudkan usahawan yang berkaliber untuk pengeluaran produk Halal dengan mengikuti proses pengeluaran makanan mengikut piawaian antarabangsa. Usahawan-usahawan ini akan di beri latihan dalam bidang pengurusan yang baik dan di bantu untuk mendapat pasaran di peringkat global.

Jenis produk dan pengeluaran kapasiti amat penting supaya barangan Halal yang telah di hasilkan dapat di pasarkan kesemua peringkat.

4. Apakah fungsi Taman-taman Halal ?

Fungsi Utama Taman Halal

i. Menyediakan infrastruktur asas kepada usahawan SME dan pelabur-pelabur meningkatkan pengeluaran produk Halal

ii. Memastikan infrastruktur dan kemudahan pengeluaran menepati piawaian antarabangsa untuk memastikan produk mempunyai pasaran yang luas

iii. Menyediakan kemudahan "one-stop-center" kepada usahawan-usahawan Halal dari segi konsultasi, latihan, persijilan, insentif dan lain perkhidmatan bagi memudahkan usahawan beroperasi di dalam Taman Halal.

iv. Membantu usahawan dalam bidang promosi dan pemasaran produk Halal

v. Menaik taraf Taman-taman Halal dan menghubungkan mereka untuk mengujudkan "Halal Super Highway".

5. Apakah IKS tempatan akan mendapat munafaat daripada Taman Halal ?

IKS tempatanlah yang akan banyak mendapatkan munafaat daripada pembinaan Taman Halal di setiap negeri kerana mereka akan boleh meningkatkan pengeluaran produk mereka di samping memastikan produk mereka menepati piawaian antarabangsa untuk bersaing di peringkat global.

Taman Halal juga akan menempatkan syarikat-syarikat besar yang akan berkerjasama dengan SME tempatan bagi mendapat bahan-bahan asas untuk pengeluaran produk mereka di samping menyediakan kemudahan pekerjaan kepada pendudok tempatan.

6. Mengapa perlu berpindah ke Taman Halal dan apa pula kelebihannya ?

Perpindahan kedalam Taman Halal amat penting kepada usahawan yang ingin meningkatkan pergeluaran dengan mematuhi piawaian antarabangsa dan kualiti produk Halal.

Kemudahan "one-stop-center" akan di sediakan di dalam Taman Halal. Kemudahan latihan dalam industri Halal, persijilan setempat, kemudahan mendapatkan mendapat pasaran dan peningkatan pengeluaran barangan Halal.

7. Taman Halal yang sedia ada terlalu jauh daripada kawasan perumahan dan amar sukar untuk mendapatkan pekerja untuk bekerja di dalamnya, sepatutnya di dirikan lebih dekat dengan kawasan perumahan.

Kedudokan Taman-taman Halal di peringkat negeri di tentukan oleh Kerajaan Negeri yang mengambil kira kemudahan-kemudahan asas and infrstruktur yang akan membantu usahawan dalam industri makanan Halal. Bagi menyediakan kemudahan-kemudahan tersebut, sudah tentu kawasan yang di pileh mesti mempunyai keluasan yang sesuai, kemudahan jalanraya, jarak yang sesuai dengan penempatan orang ramai untuk memastikan tiada halangan dari segi pengeluaran dan pembuangan sisa agar tidak memberi kesan negatif kepada orang awam di samping menepati piawaian antarabangsa.

Pertumbahan kawasan perumahan jauh lebih cepat daripada pertumbahan industri dan kadang kala kedudokan industri-industri di dalam kawasan perumahan sudah menjadi tidak sesuai atau kondusif lagi bagi industri tersebut walaupun industri itu terlebih dahulu mendudoki kawasan tersebut. Oleh faktor kedudokan dan kemudahan infrastruktur asas akan menjadi Taman Halal yang sedia ada ini bertahan lebih lama lagi.

No comments: