Wednesday, July 30, 2008

Halal Park Designation Process

The Halal Park Designation Process is currently available for Halal Parks Operators to apply for the HALMAS status (HALAL MALAYSIA STATUS).


HALAL PARK DESIGNATION CERTIFICATION PROCESS


1. Process : Applications
Application form HALMAS STATUS for Halal Park Designation.



2. Process : Document Evaluation
Company profile, site plan and brief of the project.



3. Process : Payment and Agreement
Sending acknowledgement and charge letter
Payment by applicant and returning of the terms and conditions which has been

signed


4. Process : Site Evaluation
Competitive advantage, presence of government authority, manpower, raw

materials & ingredients, logistics, infrastructure & amenities and factories.


5. Process : Approval Process
Report writing & tabling to HALMAS Certification Panel for approval.

6. Process : Certification
Issuance of HALMAS Certificate



7. Process : Monitoring
Monitoring audits by auditors

8. Process : Renewal
Result from renewal application will be based on site inspection and approval from

the HALMAS Certification Panel


The entire process should be completed within 2 months.

Halal dan Haram Dalam Makanan dan Minuman

1. Islam menghalalkan yang baik-baik

Firman Allah Taala yang bermaksud:

" Hai segala manusia..! Makanlah segala yang halal dan baik-baik dari apa-apa yang di bumi
dan janganlah kamu menjejaki syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata
bagi kamu." (Surah al-Baqarah, ayat 168)

" Hai orang-orang yang beriman...! Makanlah olehmu segala yang baik-baik dari apa-apa
yang telah Kami berikan kepada mu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau kamu betul-betul
menyembah kepada-nya. Allah hanya mengharamkan kepada mu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih bukan kerana Allah. Maka barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melampaui batas, maka tidaklah berdosa baginya, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun and Maha Penyayang."
(Surah al-Baqarah, ayat 172-173)


" Katakanlah...! Aku tidak menemukan tentang sesuatu yang telah di wahyukan kepadaku
berkenaan dengan makanan yang di haramkan, melainkan bangkai, darah yang mengalir,
atau daging babi, kerana sesungguhnya ia itu kotor (rijs), atau binatang yang di sembelih
bukan kerana Allah. Maka barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja
atau tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang."
(Surah al-An'am, ayat 145)


" Telah di haramkan atas kamu bangkai, darah, daging babi, binatang yang di sembelih bukan kerana Allah, binatang yang (mati) kerana di cekik, binatang yang (mati) kerana di pukul,
binatang yang (mati) kerana jatuh dari atas, binatang yang (mati) kerana di tanduk, binatang yang (mati) kerana dimakan oleh binatang buas, kecuali yang dapat kamu sembelih dan
binatang yang disembelih untuk berhala."
(Surah al-Maidah, ayat 3)


2. Penjelasan Mengenai Perkara-perkara Yang Di Haramkan


(1) Diharamkan Bangkai Binatang dan Hikmahnya

Allah Taala telah mengatakan bahawa bangkai binatang (yang halal di makan) itu adalah haram. Maksud bangkai adalah binatang yang mati dengan sendirinya tanpa di sembelih mengikut syariat Islam atau kerana beburu atau kemalangan.


Hikmah pengharaman bangkai adalah kerana:


(i) naluri manusia yang sihat sudah pasti tidak akan memakan bangkai yang di anggapkan sebagai kotor. Memakan bangkai adalah sesuatu perbuatan yang hina dan boleh menurunkan martabat manusia.


(ii) Setiap muslim mesti membiasakan dirinya untuk memantapkan niat dalam segala perbuatan yang di lakukan, saperti sembahyang, makan minum atau melakukan apa-apa pekerjaan bagi memastikan dia faham mengenai niat, tujuan dan usaha untuk mencapai maksudnya. Berdasarkan pengertian, seakan-akan Allah Taala tidak rela kepada seseorang untuk makan sesuatu yang di capai tanpa tujuan and berfikir terlebih dahulu, sebagaimana halnya makan bangkai. Berbeza dengan binatang yang di sembelih dan yang diburu, bahawa kedua-duanya itu tidak dapat di capai melainkan dengan tujuan, niat, usaha dan perbuatan.


(iii) Binatang yang niat dengan sendirinya tentulah dengan sesuatu sebab, mungkin kerana penyakit atau termakan tumbuhan beracun dan sebagainya yang tidak dapat di jamin kebaikannya dan di dapat di pastikan ianya membahayakan kesihatan orang yang memakannya.


(iv) Allah Taala mengharamkan bangkai kepada umat manusia, bererti Dia telah memberi kesempatan bagi kita untuk memakan haiwan atau burung sebagai tanda kasih sayang-Nya kepada binatang atau burung tersebut yang menrupakan makhluk Allah jua.


(v) Supaya manusia sentaisa memberi perhatian kepada binatang-binatang yang di miliki dan tidak membiarkan bagitu sahaja sehinggan di jangkiti penyakit dan mati bagitu saja.



(3) Islam Mengharamkan Darah Yang Mengalir


Makanan kedua yang diharamkan adalah darah yang mengalir. Rahsia di haramkan darah yang mengalir kerana darah itu kotor dan tidak mungkin jiwa manusia yang bersih akan suka kepadanya. Bahkan di yakini akan menimbulkan penyakit atau bahaya kepada sesiapa yang memakannya.




(4) Daging Babi Adalah Haram dan Najis


Naluri manusia yang sihat, waras dan baik sudah pasti tidak akan menyukai babi kerana kesemua makanan babi adalah terdiri daripada benda-benda kotor dan najis. Daging babi juga di dapati mempunyai cacing pita yang boleh hidup dalam tempoh yang lama dalam daging dan mampu membiak didalam otak manusia yang akan menyebabkan kematian.




Firman Allah Taala


" Dan Allah mengharamkan atas mereka segala yang kotor-kotor"
(Surah al-A'raf, ayat 157)




(5) Haiwan Yang Disembelih Bukan Kerana Allah


Haiwan-haiwan yang telah di sembelih dengan menyebut selain nama Allah, saperti nama berhala dan seumpamanya atau tidak menyebut nama Allah. Allah yang menjadikan manusia, yang menyerahkan semua di bumi ini kepada manusia dan yang menjinakkan binatang untuk manusia, telah memberi perkenan kepada manusia untuk mengalirkan darah binatang tersebut bagi memenuhi kepentingan manusia dengan menyebut asma'-Nya ketika menyembelih haiwan. Dengan demekian, menyebut nama Allah ketika itu bererti suatu pemberitahuan, bahawa Dialah yang menjadikan binatang hidup dan Dia juga memberi keizinan untuk menyembelihnya.




(6) Al-Munkhaniqah


Binatang yang mati kerana di cekik, samada dengan cara menghimpit leher binatang tersebut atau meletakkan binatang itu pada sesuatu tempat sempit dan sebagainya, sehingga binatang itu mati.


(7) Al-Mauqudzah


Binatang yang mati kerana di pukul dengan benda keras dan seumpananya.




(8) Al-Mutaraddiyah


Binatang yang mati kerana terjatuh daripada tempat yang tinggi sehingga mati.




(9) Al-Nathihah


Binatang yang mati akibat berkelahi atau bergaduh antara satu dengan yang lain.




(10) Ma Akal al-Sabu'


Binatang yang mati kerana di terkam atau di serang binatang buas, kemudian di makanya sebahagian daging binatang tersebut.




Firman Allah Taala yang bermaksud


"Kecuali binatang yang sembelih"




Sebahagian ahli fiqh mengatakan, bahawa binatang yang masih boleh disembelih jika ia masih ada sisa umur, diantara tanda-tandanya darahnya masih mengalir, kaki dan mata masih bergerak.
(11) Haiwan Yang Disembelih Untuk Berhala


Binatang yang di sembelih bukan kerana Allah tetapi untuk patung dan berhala.




(12) Haiwan-haiwan Yang Tidak Boleh Dimakan

Selain daripada bangkai, darah dan daging babi terdapat beberapa jenis binatang yang diharamkan berdasarkan Sabda Rasullulah s.a.w.




"Nabi s.a.w. melarang memakan binatang yang bertaring dari jenis binatang buas"
(Diriwayatkan oleh Muslim)




"Setiap binatang yang mempunyai taring dari jenis binatang buas, adalah haram di makan"
(Diriwayatkan oleh Muslim)


"Rasulullah s.a.w. melarang memakan setiap binatang yang bertaring dari jenis
binatang buas, dan setiap jenis burung yang mempunyai kuku yang mencengkam"
(Diriwayatkan oleh Muslim)




(13) Memanfaatkan Kulit, Tulang dan Rambut Bangkai


Keharaman bangkai adalah haram untuk memakannya. Manakala memanfatkan kulit, tanduk, tulang, atau rambutnya tidaklah terlarang, bahkan perbuatan itu di pandang sebagai perbuatan terpuji kerana barang-barang tersebut masih boleh di gunakan lagi. Oleh kerana itu,ianya tidak boleh di sia-siakan.




Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;


"Mengapa tidak kamu ambil kulitnya, kemudian kamu samak dan memanfaatnya..?
Para sahabat menjawab: "Sesungguhnya ia sudah menjadi bangkai...! Maka Rasulullah
s.a.w. menjawab: "yang diharamkan itu hanyalah memakannya."
(Diriwayatkan oleh Jama'ah ahli hadis kecuali ibnu Majah)


"Menyamak kulit bangkai itu bererti menyembelihnya"
(Diriwayatkan oleh Abu Daud dan an-Nasai)


"Menyamak kulit bangkai itu dapat menghilangkan kotoranya"
(Diriwayatkan oleh al-Hakim)


"Setiap kulit yang sudah di samak, maka sesungguhnya ianya telah suci"
(Diriwayatkan oleh Muslim)

"Kami mempunyai kambing, kemudian kambing itu mati, lantas kami samak kulitnya
dan kami pakai untuk menyimpan kurma supaya menjadi manis, dan akhirnya kami
jadikan suatu ghirbah (suatu tempat yang diperbuat dari kulit binatang yang biasa
di pakai oleh orang Arab zaman dahulu untuk mengambil air dan sebagainya"
(Diriwayatkan oleh Bukhari)


(14) Hukum Memakan Sembelihan Ahli Kitab


Syariat Islam amat memperhatikan masaalah penyembelihan haiwan ini, kerana padanya terletak halal dan haramnya haiwan yang di sembelih tersebut. Malahan orang-orang musyrikin Makkah dan pengikut-pengikut agama lain memasukkan masaalah penyembelihan ini kedalam kategori ibadah.


Firman Allah Taala yang bermaksud;


"Pada hari ini dihalalkan untuk kamu yang baik-baik dan dihalalkan juga makanan
orang-orang yang pernah diberikan al-kitab(ahli kitab),dan makananmu pun halal
bagi mereka"
(Surah al-Maidah, ayat 5)




(15) Khamar atau Arak


Khamar adalah bahan yang mengandungi alkohol dan memabukkan.


Firman Allah Taala yang bermaksud;


"Hai orang-orang yang beriman...! Sesungguhnya arak, judi, berhala dan undian itu
amat keji daripada perbuatan syaitan. Oleh kerana itu jauhilah dia supaya kamu
bahagia. Syaitan hanya maksud untuk mendatangkan pemusuhan dan kebencian
diantara kamu disebabkan khamar dan judi, serta menghalang kamu daripada
mengingati Allah dan menunaikan solat. Apakah kamu tidak mahu menghentikannya ?
(Surah al-Maidah, ayat 90-91)


(16) Hukum Berubat Dengan Benda Haram


Ulama' fiqh berbeza pendapat mengenai hukum berubat dengan benda yang haram kerana darurat. Diantara mereka ada yang mengatakan bahawa berubat itu tidak di pandang darurat yang sangat mendesak sebagaimana hal makan, berdasarkan Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;


"Sesungguhnya Allah Taala tidak menjadikan penyembuh kamu (ubat) dengan
sesuatu yang diharamkan keatas kamu"
(Diriwayatkan oleh Bukhari)


Penggunaan benda-benda haram untuk perubatan mesti mengikut syarat-syarat berikut:


a) Nyawa manusia itu akan terancam jika ubat dia tidak berubat


b) Tidak di temui ubat lain selain daripada ubat yang haram itu


c) Adanya pengakuan daripada seorang doktor muslim yang boleh di percayai,


baik pemeriksaan, kepakaran mahupun agamanya.




Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:




"Sesungguhnya arak itu bukan ubat, tetapi penyakit"
(Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad, Abu Daud dan at-Turmudzi)


" Sesungguhnya Allah Taala telah menurunkan penyakit dan ubatnya dan
menjadikan setiap penyakit itu ada ubatnya. Oleh yang demekian, maka
janganlah kamu berubat dengan yang haram"
(Diriwayatkan oleh Abu Daud)


Firman Allah Taala yang bermaksud:


"Barangsiapa yang terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak pula melampaui
batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
(Surah al-An'am ayat 145)






Sekian. Wallahualam.


27 Rejab 1429H.






General Guidelines For Use Of The Term "HALAL"

The Halal terminology utilises for the Halal Industry is recognised by the Codex Alimentarius Commission which provide the general guidelines for use of the term "Halal".


The Codex General Guidelines for the Use of the term "Halal" were adopted by the Codex Alimentarius Commission at its 22nd. Session, 1997. They are been sent to all Member Nations and Associate Members of FAO and WHO as an advisory text, and it is for individual governments to decide what use they wish to be make of the guidelines.

Malaysia is one of the founding member country that proposed and support the useage of the term "halal" in the food industry. This lead to the foundation of the Malaysian Halal Standard MS 1500:2004.


The Codex Alimentarius Commission accepts that there may be minor differences in opinion in the interpretation of lawful and unlawful animals and in the slaughter act, according to the different Islamic School of Thought (Mazhab). As such, these general guidelines are subjected to the interpretation of the appropriate authorities of the importing countries. However, the certificates granted by the religious authorities of the exporting country should be accepted in principle by the importing country, except when the latter provides justification for other specific requirements.

The General Guideline include the following items;

1. Scope


2. Definition


2.2.1 halal food can be prepared, processed or stored in different sections or lines within the same premises where non-halal foods are produced, provided that necessary measures are taken to prevent any contact between halal and non-halal foods;


2.2.2 halal food can be prepared, processed or transported or stored using facilities which have previously used for non-halal food provided that proper cleaning procedures, according to Islamic requirement, have been observed.


3. Criteria for Use of the Term "Halal"


3.1 Lawful Food

3.2 Slaugthering

3.3 Preparation, Processing, Packaging, Transporation and Storage

4. Additional Labeling Requirements

Tuesday, July 1, 2008

GLOBAL HALAL TRADE - FUTURE TREND

Current trend in the food industry requires
high demand for quality food products,
price competitive,
easily available,
safe for consumption,
traceability of raw material/ingredients to ensure quality and
hygienic processing procedure.
This is what actually the Halal food products can offer to the demanding customer.

Customer are more health conscious of the kind of food they consumed. They wanted to know how the food the produce, process, transport and can be trace back from the source. These are the quality of future food products of which the halal global trade can offer to the world.

The current global halal trade is showing positive trend and fits well with the demand for the future.

The awareness of consumer on the halalan thoyyiban factor which will ensure the products are halal, safe, hygienic and quality assurance is a key factor to ensure the global halal trade. Halal products encompass the whole value chain from the production, processing and logistics of the products through its traceability program.


If the procedures for certification are followed accordingly, the halal products will bear the quality assurance of the products and can be traced down the line to the producers.


The spread of "Mad Cow Disease" syndrome is due to the unethical way of producers that process the dead animals and recycle back as animal feed. The virus from the disease animals is then transmitted to other animals that consumed the "animal feeds". The ready animals that consumed the virus will propagate the disease to human and thus providing the syndrome human.


In Halal food production, this will never happen as feeding of animal products back to animal is haram or not allowed under any condition. Furthermore the animals production process could be traced back to the source. This will provide assurance to the kind of products available to the customer.

The growing muslim population in the world is also very encouraging trend for the increase in the demand for Halal products. Current customers are more aware about halal products and the halalan thoyyiban factor. This will provide an opportunity for halal producers to introduce their products in the food industry. Halal Industry also include non food such as health care, pharmaceuticals, herbs, bio tech products,etc. This will provide another product line for the demanding customers.

Halal Industry also include logistics and transportation of halal products through its value chain. Islamic banking will facilitate the halal industry even further to ensure the entire value chain is Halal all the way.